Få ögonskuggan riktigt svart

 
 
Svarta sotningar är riktigt snyggt, men det kan också vara svårt att få skuggan att se intensivt svart ut. Ofta slutar det med att färgen är brundassig, mörkblå eller grå.
 
När man ska köpa färgstarka skuggor, kan man titta bland teatersminket. Kryolan har högpigmenterade 
skuggor som jag alltid använder när jag sminkar för teaterpjäser. Deras svarta, matta skugga är väldigt mörk och prisvärd.Leta i närmaste butik som säljer teatersmink!
   Några budgetfavoriter är monoskuggan från Kubiss. De brukar kosta runt 15 kr och ger mycket färg för pengarna! Även de kända märkena Wet n Wild och e.l.f. har högpigmenterade skuggor.
 
MAC är kända för sina grymma skuggor, men priset är också lite högre. 180 kr för en kaka på 1,5g. Färgen Carbon är kolsvart och går att köpas här.
 
 
 

Det är dock inte särskilt viktigt vilken ögonskugga man använder - det många ofta glömmer är ögonprimern. En primer gör så otroligt stor skillnad! Och den behöver inte heller vara särskilt dyr. Make Up Academy har en jättebra ögonprimer (som jag använt på skuggan här under) som kostar ynka £2,50. Jag har också hört mycket bra om Lumenes ögonprimer, så vill ni inte beställa från engelska MUA kan ni hitta svenska varianter på t.ex. Kicks eller H&M.
 
På den här bilden syns det tydligt vilken skillnad en ögonprimer gör!
 
 

 
Andra tips för att få ögonskuggan extra intensiv
 
  • Tryck fast skuggan. Packa på skuggan med en platt, hård pensel istället för att svepa (som man gör med t.ex. en highlighter). Färgen blir intensiv och du minskar risken för skuggfall!
  • Grunda med penna. Har du ingen primer, eller bara en tunn skugga, kan du grunda med en ögonpenna. Ta en kajal (ju mjukare den är desto lättare blir det att sudda) och måla på hela ögonlocket. Fixera med skuggan.
  • Blöt skuggan. Fukta penseln innan du applicerar skuggan. Vätska brukar förstärka de flesta ögonskuggor.
 
Har ni några tips för att få skuggor mer intensiva?


Du har väl inte missat att jag bytt blogg? Klicka här för att komma till min nya sida!



Micaela Åhman

Ta ögonskugga på penseln och sen använda fixeringsspray på den :)

Svar: Smart! Det måste jag prova :)
Rebecka C

2014-04-09 15:36:07
URL: http://micaelahman.blogg.se/
Exenzia

Haha är inte särskilt bra med smink så kan tyvärr inte svara på den frågan, men du hade jättebra tips :D

Svar: Tack snälla!
Rebecka C

2014-04-09 19:58:43
URL: http://exenzia.blogg.se/


Namn


E-mail (publiceras ej)


Blogg/hemsida


All spam raderas.
Mina bilder och min design redigeras i
Photoshop CS6.
Jag är
inte intresserad av frågestunder eller tävlingar.




Spara uppgifter
Trackback