DIY: Aromaterapi

Vattenånga används för att öppna upp och rengöra porer, eller förbereda hyn för en ansiktsmask. På spa kan aromaterapi kosta hundratals kronor, men det går jättelätt att göra hemma också! Det enda du behöver är en vattenkokare eller en kastrull, en skål och lite apelsinskal.
 
 
Lägg apelsinskalen i en stor skål med kokande vatten. Om du vill kan du också ha i några eteriska oljor, men det är absolut inget måste! Skålen ska vara vidare än ditt ansikte är stort.
Häng en handduk över huvudet, och luta ansiktet (som givetvis är avsminkat och rengjort, och gärna skrubbat) över skålen. Sitt så så länge du orkar, åtminstone fem minuter.
 
Du kommer att öppna dina porer och svettas rätt rejält, vilket rengör porerna på djupet. Dessutom är det här en perfekt förberedelse för ansiktsmasker - är porerna öppna kan masken lättare tränga ner och göra nytta. Jag rekommenderar en gjord på vatten och acetylsalicylsyra (recept kommer upp i veckan)!
 
När du sköljt av masken, behöver du stänga porerna igen för att det inte ska komma in smuts i huden. Skölj noga med iskallt vatten, och/eller använd en ansiktstoner (även den får gärna innehålla acetylsalicylsyra). Återfukta med en fuktkräm anpassad för din hudtyp.
 

 
Har du testat aromaterapi någon gång?


Du har väl inte missat att jag bytt blogg? Klicka här för att komma till min nya sida!



Julias skönhetsblogg

Bra tips! Aldrig testat, så är absolut nyfiken på receptet! :)

2014-03-31 15:29:46
URL: http://juliaaberglunds.blogg.se
LORISSA LOVEBOMB

Aldrig testat, men det verkar underbart :D Säkert bra mot bihåleinflammation också ^^

2014-04-01 08:46:09
URL: http://lorissalovebomb.se
Elin

Jag har läst massa gånger att man ska ånga ansiktet men aldrig med apelsinskal. Vad är deras "funktion" hahah? Jättefin blogg förresten, kram!

Svar: Det luktar gott, haha! Jag upplever också att ångan "funkar bättre" när jag har i citrusskal, men det är nog bara inbillning ;) Tack så jättemycket fina du! <3
Rebecka C

2014-04-06 21:03:33
URL: http://elincardell.blogg.se/
BigMami💕

Har bara citroner hemma, men de måste ju funka lika bra? 🍊

Svar: Ja, det borde det göra! :) Jag har använt lite allt möjligt, bl.a. Vicks halstabletter för mintdoft, lakritsrot för lakritsdoft etc etc :)
Rebecka C

2014-04-12 06:46:34


Namn


E-mail (publiceras ej)


Blogg/hemsida


All spam raderas.
Mina bilder och min design redigeras i
Photoshop CS6.
Jag är
inte intresserad av frågestunder eller tävlingar.




Spara uppgifter
Trackback